Hjertebanken, svedige håndflader, søvnløshed og urolige tanker. Eksamensangst er et tiltagende problem blandt landets unge.
Dette indlæg er leveret af Headspace
Hjertebanken, svedige håndflader, søvnløshed og urolige tanker. Eksamensangst er et tiltagende problem blandt landets unge, men hos Headspace kan du finde nogen at tale med og få gode råd til, hvordan du håndterer de store forventninger.
Mange unge kæmper til hverdag med et enormt forventningspres og nervøsitet. Følelser, der forstærkes og bliver værre, når eksamenstiden nærmer sig. Perfektionisme og ekstremt høje krav til en selv i alle sammenhænge gør, at risikoen for at mislykkes bliver større, hvilket også forstærker angsten. Lavt selvværd og manglende selvtillid ligger ofte skjult bag perfektionistiske tendenser, og derfor bliver det vigtigt ikke kun at forholde sig til eksamenssituationen, men til hele den måde, den unge opfatter sig selv, sine omgivelser og de krav, der stilles.
I initiativet Headspace oplever mange ungerådgivere, at de unge, der kommer med eksamensangst og problemer i forhold til presset for at præstere, føler, at de skal klare sig godt i alle fag, læse pensum flere gange, dyrke deres venner samtidig og have et spændende fritidsjob.
»Vi oplever mange forskellige unge fra vidt forskellige steder i uddannelsessystemet, der kommer herind med voldsom nervøsitet, eksamensangst og følelsen af, at de er ved at give efter for forventningspresset« fortæller Sif Thordis, der er ungerådgiver i headspace Roskilde.
Hun har ligesom flere af sine kollegaer rundt omkring i landets ni Headspace-centre oplevet, at de unge i høj grad føler et voldsomt pres for at præstere både fra dem selv, skolekammerater, forældre og fra samfundet generelt.
En af dem, der har oplevet presset på egen krop, er Mathias. Han var ved at bukke helt under, da hans tanker konstant kredsede om, hvordan han ville klare eksaminerne.
”Jeg havde ekstremt svært ved at sove, lå ofte og vendte og drejede mig i sengen, og jeg havde en knugende fornemmelse i maven. Jeg havde gennem en længere periode gået rundt med eksamensstress, og da min kæreste og jeg gik fra hinanden, væltede hele korthuset”, fortæller Mathias og fortsætter:
”Jeg blev sindssygt trist og følte mig deprimeret, og jeg begyndte at føle, at det hele var lidt håbløst. Jeg vidste ikke rigtigt, hvordan jeg skulle håndtere situationen, og jeg savnede nogen at tale med, for jeg havde svært ved at åbne op over for min familie og venner”.
Det ændrede sig for Mathias, da en bus trillede forbi med en grøn plakat og teksten: ”Nogen at snakke med.”
”Jeg kunne mærke, at jeg følte et behov for at dele mine tanker, og da jeg kom hjem, tog jeg kontakt til det lokale headspace.”
Mathias begyndte derefter at have ugentlige samtaler med en frivillig ungerådgiver i headspace. For Mathias var det helt afgørende at få sat ord på de ting, der foregik oppe i hans hoved, og headspace blev derfor en vigtig aflastning i stressede perioder.
»Det hjalp at åbne op og få sat ord på det. Efter noget tid begyndte jeg at få det bedre, jeg begyndte at reflektere over mine problemer, hvordan jeg havde det, og hvad jeg kunne gøre for at komme stressen og de negative tanker til livs”, fortæller Mathias.
Han oplevede, hvordan rådgivningen virkelig gjorde en forskel, og hvordan han efter samtalerne fik det bedre og bedre.
”Jeg har fået nogle virkelig gode redskaber til at håndtere stress og de belastninger, der kommer, når forventningerne bliver for store, og jeg ved, at jeg altid kan komme igen, hvis der opstår nye problemer, og det hele spidser til, eller jeg skal have hjælp og råd til at komme over en svær eksamensperiode.”
Og det er netop det, headspace giver. Med udgangspunkt i den unge ser de på, hvad der lægger til grund for eksamensangsten og hvilke gode redskaber, man kan tage i brug for at få bugt med sine tanker, når den grønne dug er rullet ud, og censor kigger spørgende på en.
»Eksamensangst kan jo komme til syne på flere måder. Det er jo ikke sådan, at nervøsitet er et problem i sig selv. Det viser blot, at der er noget på spil. Men det er et problem, når nervøsiteten bliver invaliderende, når man for eksempel får mavesmerter flere uger i forvejen på grund af en kommende eksamen, og når den skygger for alt andet,« siger Nina Jürs, der er centerchef i headspace Rødovre.
Både Nina Jürs og Sif Thorids oplever, at eksamenstiden gør, at flere unge søger hjælp og støtte til at håndtere den voksende nervøsitet, der opstår i en eksamenssituation.
»Vi taler meget om, hvordan kroppen reagerer, hvad de kan mærke, når kroppen går i alarmberedskab, og når stressniveauet begynder at stige voldsomt, og så snakker vi om, hvad man gøre for at kontrollere nervøsiteten,« fortæller Nina Jürs.
Det at skabe et frirum for de unge, hvor de føler, at de kan snakke om alt med ligesindet, er en af kongstankerne bag headspace. For alle har behov for at snakke om sine frustrationer, og mange gange hjælper det bare at tale om det, så man kan komme af med de bekymringer og frustrationer, der kan ligge som en tung og nærmest ubærlig byrde på de unges skuldre.
Du kan læse meget mere på www.headspace.dk eller følge os på vores Facebookside