Sådan skriver du du en god jobansøgning
Du sætter dig foran computeren, åbner word og skal igang med at formulere din ansøgning - men går i stå. Kender du det?
Det kan være svært at skrive en god ansøgning når man er studerende, en nybegynder og uden megen relevant erfaring at trække på. Derfor vil vi gerne hjælpe dig lidt, og har forsøgt at lave en stepguide til, hvordan du får skrevet den perfekte ansøgning.
Vores første og bedste råd er, at gøre noget ud af dine ansøgninger - send hellere 10 rigtig gode end 100 dårlige!
Når du skal lave en ansøgning, er det bl.a. vigtigt at være klar over hvilke arbejdsopgaver/-områder du gerne vil arbejde med, eller stensikkert IKKE vil arbejde med.
Når du har svaret på følgende spørgsmål, er du klar til step 2.
Efter at have svaret på step 1, skal du lave en liste over de virksomheder du godt kunne tænke dig at arbejde for. Måske har du allerede et par stykker i tankerne, ellers kan du med fordel søge inspiration på nettet. Husk, du kan både søge uopfordret og opfordret!
Sørg for at lave en god liste, der ikke er for lang, så du kan få skrevet nogle gode og specifikke ansøgninger til alle virksomhederne på listen.
Du skal selvfølgelig være realistisk, men du må også gerne drømme stort.
Forberedelse lyder tungt, men er guld værd og består af to dele.
Først og fremmest skal du sætte dig ned, glemme alt om din computer og gå analogt. Tag noget papir, post-its, servietter eller hvad du nu lige kan finde og skriv dine vigtigste buzz-words ned. Du skal nemlig bruge dine buzz-words når du skal skrive ansøgningen.
Del dine buzz words op i 3 kategorier: hvem du er, hvad du kan tilbyde virksomheden, og hvad de kan få ud af dig som praktikant.
Den anden del af forberedelsen består i at researche virksomhederne. Find ud af om de har jobopslag liggende - hvis ikke, kan du prøve at finde gamle opslag, så du får en idé om, hvilke profiler de søger og hvad arbejdsopgaverne består i.
Læs om virksomhederne, skriv stikord ned om deres værdier, stillingsbeskrivelser, hvad de tilbyder/sælger og hvilket sprog de bruger.
Når du har lavet de 3 forudgående steps, har du alt det, du skal bruge til at skrive din ansøgning.
Del din ansøgning op i 4 afsnit:
Afsnit 1: Hvorfor brænder du for at skulle arbejde i lige netop den virksomhed
Det kan være noget om, at arbejdsopgaverne er lige netop det du godt kunne tænke dig at lave, at du identificerer dig med deres værdier eller noget helt tredje.
Afsnit 1 er det vigtigste afsnit, da dette afsnit kan være altafgørende for om resten af ansøgningen bliver læst - vær omhyggelig, inspirerende og konkret.
Afsnit 2: Hvem er du
Skriv en inspirerende tekst om hvem du er, både personligt og fagligt. Her skal du trække på dine erfaringer og kompetencer, og forklare hvordan du kan bruge dem i jobbet.
Husk, det er vigtigt at være relevant. Så hvis du har været pædagog i en børnehave og søger i en kommunikationsvirksomhed, skal du ikke skrive at du er god til børn - men tvært i mod vende det til, at du er god til at bevare roen i pressede situationer eller at du kan have mange bolde i luften og stadig bevare overblikket.
Afsnit 3: Hvad får virksomheden ud af det
Dette afsnit handler altså ikke om dig og dine behov - men om, hvad virksomheden får ud af at hyre dig til jobbet. Det er her, du skal være være konkret på, hvordan dine kompetencer gavner virksomheden.
I dette afsnit, kan du også komme ind på, hvordan du vil løse problemstillinger eller "klare arbejdet" i forhold de arbejdsopgaver der står beskrevet i jobopslaget.
Afsnit 4: Afslutning
Opsummer i én sætning hvorfor du er den perfekte kandidat til jobbet.
...og slut af med, at du håber at blive en del af teamet og ser frem til at høre fra dem.
Først og fremmest skal du tjekke din ansøgning igennem for stavefejl, dårligt formulerede sætninger og sikre dig at ansøgningen har den røde tråd, at du bruger dine buzz words og nævner virksomheden. Få eventuelt din mor, en ven eller en helt tredje til at læse din ansøgning igennem.
Hos nogle virksomheder sender man ansøgningen gennem rekrutteringsystemer og andre gange til mails. Hvis du sender en mail, har du følgende to muligheder:
Uanset hvilken måde du gør det på, skal du altid vedhæfte både din ansøgning og dit cv, så det er nemt for virksomheden at printe dine papirer, hvis de skulle have brug for det.